De Lethe als woonoord ouder dan gedacht

De Lethe, het roemruchte smokkelaarsoord achter Bellingwolde, blijkt als woonoord ouder dan gedacht. Op een lidmatenlijst uit 1692 van de hervormde gemeente Bellingwolde staan immers een weduwe, twee getrouwde stellen en de vrouw van een man die geen lidmaat is. Ervan uitgaande dat de weduwe ook bij het eerste stel ingewoond kan hebben, zullen er minstens drie huisjes in de Lethe hebben gestaan:

In de Liete

1 Alke Jans wed. Zijwert
2 Heije Jans
3 Wijpke zijn h.vrouw
4 Berent Geerts
5 Antje Geerts zijn h.v.
6 Jantje h.v. van Koene Wierts


3 reacties on “De Lethe als woonoord ouder dan gedacht”

  1. Rob Alberts schreef:

    Langer terug liep ik rond in die omgeving.
    Jammer genoeg wist ik weinig van de lokale geschiedenis.
    Misschien moet ik nog eens terug gaan?

    Vriendelijke groet,

  2. Frank van den Hoven schreef:

    Dat is een mooie vondst! Tot heden was de oudst bekende vermelding van de plaatsnaam bij de naamsverklarologen 1757. Ik zal ze deze attestatie doorgeven.

  3. moniekbaars schreef:

    Hoe lang kan een mens doorgaan met dingen ontdekken? Ik vind het geweldig en hoop dat het nooit stopt.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.