Rondje Nienoord

Ganzen op de Leutingerwolder es. Terwijl ik deze een half metertje vanaf mijn fiets stond te fotograferen, kwam me zo’n vlucht achterop die me de volle laag gaf: groene klodders met half verteerd gras in mijn haar, boven mijn wenkbrauw, op mijn camera, mijn fietsbel en mijn zadel. Misschien is het beter te spreken van een tapijtbombardement. Helaas er niet aan gedacht om een selfie te maken. Prees me gelukkig dat ik genoeg zakdoekjes bij me had:

Bord in Rijtuigmuseum Nienoord demonstreert hoe je hoefijzers ophangt:

Bak onder de bok van een rouwkoets, bestemd voor kinderlijkkistjes:

Engeltje bovenop lijkkoets:

Javaans of Balinees? kinderwagentje:

Woonwagen voor lilliputters die met een circus meereisden:

Enigszins op Albert Mol gelijkende sater op bokkenwagentje:

Model van postkoets in vitrine:

Goudgalon galore bij de Ambassadeursopstelling:

Op de borg was er een bruiloft:

Vroege hazelaar:

Midwolde am See:

Het nog resterende stuk beukenlaan tussen Nienoord en Midwolde:

Bij de Hondehoek, Midwolde – sneeuwklokjesexplosie:

Kurende ooievaar bij Lettelbert:

Zwanenflottielje bij Oostwold:


10 reacties on “Rondje Nienoord”

  1. Reina schreef:

    Bord met instructies hoe hoefijzers op te hangen, die nog gebruikt gaan worden, met de naam van het paard er naast of voor demonstratie van de diverse maten hoefijzers die geleverd konden worden. Maar, pas op, als je één hoefijzer ophangt, om het geluk te vangen en bewaren. Hang het hoefijzer dan a’.u.b. op met de open kant naar boven, zo kan het geluk er in (en niet er uit!) vallen en er ook in bewaard blijven. Het is maar een weet, er hangen heel wat hoefijzers waar het geluk af rolt en er nooit in komt, Reina

    • Harmien Torenbeek schreef:

      Reina, je haalt me de worden uit de mond.
      We hebben het hier al eens eerder over gehad, en ik blijf bij de opening boven. Better safe than sorry…. 🙂
      (en waarom moet ik sinds deze week steeds inloggen ? Zijn er addertjes in het gras? )

  2. Sybrand Homan schreef:

    Mooie foto’s van een schitterend gebied in onze provincie. Veel historie en nostalgie.

  3. Wieneke schreef:

    Reactie is weggevaagd. Wat is er aan de hand?

  4. Wieneke schreef:

    Nog een keertje dus: ik zeiheiiiii: wat fijn dat je je fietsrondjes weer kon oppakken met dat mooie lenteachtige weer en dat ik het smerig vond die ganzenpoep over je heen en ook dat het precies Appie Mol is.

  5. Harmien Torenbeek schreef:

    Ik verwonder me waarom er zo’n ruimte onder de bok is voor een ‘kinderkistje’. Zou het vaak voorkomen dat er volwassenen EN kinderen tegelijkertijd begraven werden? ( ik zal je een screenshot emailen van de rode aanmaning)

    • groninganus schreef:

      Je hebt mail.

      Dat volwassenen en kinderen samen dood naar de groeve gingen, kwam wel vaker voor dan nu: denk aan kraamvrouwenkoorts en dodelijke ziekten als pokken en mazelen. Maar de koets zal meestal alleen met een kinderkistje naar het kerkhof zijn gegaan.

  6. Attie schreef:

    Prachtige foto van de zwanen. Ik moet ook weer inloggen.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.