Van Baflo naar Leens op Open Monumentendag

Beslag op kerkdeur in Baflo:

Tamelijk licht daar in de kerk:

Het wapen van Bouwe Coenders op een grafkistplaat, met dansende bokken:

Het effect van gekleurd glas op een witte raamomlijsting:

Bovenkant armblok of -paal:

Landschap even buiten Raskwerd – hier en daar rook het gewoon naar uien:

Middeleeuwse plafondschildering van duellerende ruiters, waarschijnlijk kampvechters in een strijd van goed en kwaad, in Den Andel:

Het wapen op het graf van de predikant Henricus Hulzebusch. Hij kwam uit Winschoten,  maar de Hulzebusch (of Hulzebos) was in de zeventiende eeuw een grote herberg in de stad Groningen op de hoek van het Kattendiep en het Schuitendiep. Daar zou de familie oorspronkelijk wel eens vandaan kunnen komen. Klopt dit vermoeden, dan had de herberg in Stad wellicht eenzelfde wapen op het uithangbord staan:

Tussen Den Andel en Saaxumhuizen:

Weer een peerdje erbij in mijn verzameling:

Gezicht op Saaxumhuizen:

In de kerk daar een boekenmarkt:

Vaas toont apostelen:

Hiddingezijl, daar was ik nog nooit geweest, had er zelfs niet eens van gehoord:

Vervallen schuur in Westernieland:

Het sobere kerkje daar:

Bloemen op de kansel:

Even buiten Westernieland – strobult in strijklicht:

In Pieterburen liep mijn ketting eraf. Geen fietsenmaker ter plaatse bekend. Daarom doorgelopen naar Kloosterburen en onderweg in Broek bij een zorgboerderij (Keroazie), waar ik een ijsje kocht, opnieuw gevraagd of men er een fietsenmaker wist. De dichtstbijzijnde zat in Winsum. Maar ze bleken er zelf fietsen op te knappen en wilden die ketting er wel voor me opleggen. Betaling bliefden ze niet. Geweldig, want anders had ik mijn broer moeten vragen om me op te halen.

Bij Keroazie hadden er onder meer alpaca’s:

Nog even in de katholieke kerk van Kloosterburen geweest:

Gezicht op Leens:

Herenbank, met ook hier dansende bokken:

Engel met cello op het orgelfront:

Voorheen schand- en geselpaal fungeert nog steeds als grenspaal tussen Leens en Ulrum.


8 reacties on “Van Baflo naar Leens op Open Monumentendag”

  1. Harmiena Torenbeek schreef:

    Ik vraag me af of die klompjes op de schuurdeuren in Westernieland twee letters voorstellen, een C en een J misschien? Initialen van de eigenaar? leuk gedaan in ieder geval.

  2. Paulien Ex schreef:

    Jij fietst heel wat af. In Baflo beginnen en eindigen in Leens ? En hoe kom je dan weer thuis ?

  3. Margriet schreef:

    Wat een prachtrit; interessanten en mooie foto’s!

  4. Attie schreef:

    Prachtige foto’s

  5. Dankzij jouw impliciete tip dat die Keroazie in Broek zit, heb ik die op mijn pagina’s van Pieterburen naar Broek verplaatst. Als je van Pieterburen naar Broek bent gelopen via Wierhuizen ipv over de Wiebenerweg, heb je het nostalgische plaatsnaambordje ‘Broek gem. Eenrum’ (https://www.plaatsengids.nl/broek-pieterburen) aan de gevel van huisnr. 4 gemist, maar wellicht ken je die al.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.