Passenger

Werd midden in de nacht wakker. Het gekke was, de radio speelde vrij luid Passenger van Iggy Pop, terwijl ik toch zeker wist dat ik hem, die radio dus, had uitgedaan. Ook was het veel warmer dan ik voor mogelijk hield. Toen ik naar bed ging, had ik de thermostaat – zeker weten – naar gewoonte omlaag gezet van 18,5 naar 15 graden, maar de temperatuur stond nu, nogal raadselachtig, op maar liefst 22,5. De katten keken me verdwaasd aan. Was ik weer aan het slaapwandelen geweest? Daar ben ik bang voor.

Op de radio vertelde iemand met een zware, donkere mannenstem in Woud-Friese tongval een verhaal over een rondreis langs 29 tempels in Noord-Japan. Het was een soort penitentie voor zijn onvrijwillige kinderloosheid en het regende er voortdurend, zei hij. Hij kwam uit een middenstandersgezin en zijn ouders maakten voortdurend ruzie, waarbij hij in een pendeldiplomatie steeds voor vredesstichter speelde. Tot zover de achtergronden. Eigenlijk zou hij een oude boswachtersauto moeten terugbrengen naar de allerlaatste tempel van zijn rondreis, maar de Japanners weigerden die in ontvangst te nemen. Ondankbaar volk. Uiteindelijk zouden ze hem weer gratis naar het vaderland terug verschepen. Zo maakten ze het weer goed.


4 reacties on “Passenger”

  1. Jos K. schreef:

    A) Misschien thermostaat per ongeluk verkeerde kant op gedraaid?

    B) Mooi gesprek, hoorde ook een gedeelte. Was met Dirk Jan Roeleven, over het boek ‘De laatste reis van de boswachter’ (2020).

  2. René Ruiter schreef:

    Woont Haruki Murakami in Hoogkerk?

  3. Harmiena Torenbeek schreef:

    Zijn de poesliefjes stiekem techische trukjes aan het uithalen?


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.