Bij de dood van Ypke Gietema

Geplaatst op 16 februari 2010  a

Ypke Gietema heb ik maar een keer of twee, drie gesproken. Niet echt vaak. Dit zijn dan ook wat losse, bijeengesprokkelde noties, van wat er is blijven hangen na al die jaren dat je hem alleen nog maar met zijn hond in de binnenstad zag lopen. Een oudgediende, waarmee het niet altijd goed ging.

Het was de man die in 1978 brak met de linkse meerderheidscolleges, waar ik toen nog behoorlijk in geloofde.

Midden jaren tachtig liet hij Rem Koolhaas de Brink-flats bouwen. De Oosterpoort, de buurt waar ik woonde, vond ze afschuwelijk en voerde actie onder de noemer van Ypjes LEGO-fonds.  Ik was niet zo anti-hoogbouw en vond die flats juist wel gaan. De op de man spelende actie vond ik wat kinderachtig – die  bekeek ik een beetje meewarig.

In ’87 wilde Ypke Gietema zo goed als de gehele Oosterpoort slopen, wat betekende dat ik zou moeten verhuizen. Op een bloedhete dag haalde hij in een stampvolle foyer van het Cultuurcentrum bakzeil voor het front van de verontwaardigde buurt, peentjes zwetend en op detailpunten steeds van spiekbriefjes voorzien door van achter naar voren rennende ambtenaren. Naderhand kwam er geld vrij voor een proef met casco-renovatie van twee blokken ongestapelde bouw.

Dat was veel te weinig vonden we, en onder de noemer ‘Oosterpoort klaar voor 2000’ vroegen we om geld voor het opknappen van de rest van de buurt. Vlak voor de raadsverkiezingen van 1990 zegde hij op een politieke wijkmarkt 1,6 miljoen op jaarbasis toe.

De museumkwestie speelde – alweer was ik niet zo’n tegenstander – en zijn partij ging terug van 18 naar 11 zetels in de raad. “Arme Ypke”, schreef ik sarrend in het GroenLinksblad: “in een wipke zomaar zeven zetels kwijt”.

Door het Buurtoverleg Oosterpoort maak je hem dan een paar keer mee: je leert hem waarderen als toch wel een aardige figuur, met humor bovendien. En naderhand dus die Kredietbankaffaire: anders dan de burgemeesters Batsen van deze wereld had hij tenminste wèl de ruggegraat om af te treden.

Kwade tongen beweerden dat hij zoiets makkelijk kon doen, omdat hij de vijftig al gepasseerd was en dus recht had op wachtgeld tot zijn pensioen. Wat mij betreft heeft hij dat wachtgeld echter ten volle verdiend. Begin jaren tachtig kende de stad Groningen immers nog een werkloosheidspercentage van 25 %. Dat ze uit dàt diepe dal kroop en er uiteindelijk zelfs beter dan gemiddeld afkwam, is in belangrijke mate de verdienste van Ypke Gietema en diens revitaliseringspolitiek geweest. Eigenlijk zouden we best wel weer zo iemand kunnen gebruiken.


9 reacties on “Bij de dood van Ypke Gietema”

  1. Moniek schreef:

    Dank voor je stuk.
    Ik ken voornamelijk de hemelsbreed verschillende heftige meningen over Ypke, en wist eigenlijk niet waar die allemaal op gebaseerd waren. Dit geeft wat meer inzicht.

  2. klaas schreef:

    Ik kon het soms uitermate hardgrondig met Ypke oneens zijn, maar hij was in ieder geval geen vage gladjakker. Dat hij ruste in vrede.

  3. Jan Veldman schreef:

    Dus Gietema was helemaal zo erg niet? Dan moet ik even mijn geschiedenis bijstellen.

  4. Jasper schreef:

    Komende zaterdag (16 maart) draait om 20.15 in ForumImages voor de gelegenheid de documentaire “Ypke” die Lotte Veltman en ik over hem hebben gemaakt. Het is een mooi moment om hem nog eens in het groot te kunnen zien en misschien de mening over Ypke nog een beetje aan te scherpen of bij te stellen. Hij kon inderdaad controversieel, bot en boud zijn, maar stel je de stad eens voor als hij er niet was geweest.
    Ypke had meer lef in zijn pink dan al zijn opvolgers bij elkaar. Maar dat is slechts mijn mening.

    • Reen schreef:

      Ik lees net op de site van OOGTV:
      ” Aanstaande zondag 17 maart zendt OOGTV de documentaire uit van Jasper Huizinga en Lotte Veltman. Het accent ligt op Gietema’s stedenbouwkundig beleid: omstreden en bewonderd. Het Groninger Museum, de Openbare Bibliotheek, de Hoornse Meer, de Waagstraat, dit zijn enkele grote projecten die in zijn tijd tot stand kwamen”.
      Te zien om 11.00 uur op http://goo.gl/MojfS met om 16.30 een herhaling (daarná ongetwijfeld nog te zien via http://www.oogtv.nl/uitzending-gemist/).

  5. Reen schreef:

    Dit lijkt me een goed moment om deze video nog ’s te bekijken:

    Oosterpoortwijk bedreigd door sloop? OOGTV Uitzending 18-03-1987 AV8678 item 1
    from GAVA Plus

  6. reina schreef:

    Lees de familieberichten in het Dagblad van het Noorden van vandaag. Helemaal in de LINKERbovenhoek staat iets dat mij een lach bezorgde, een afscheidsgroet van de heer Gietema zelf (ik was niet op jij en jou-voet met hem, dus de heer G.). Een stukje lef en gortdroge humor en troost voor de vrienden tegelijk. Meestal gebeurt het andersom, reeds overleden mensen die in een advertentie staan van hen die na hen gingen en zodoende hun leedwezen betuigen. In ieder geval iets om in het plakboek en levensverhaal van de heer Gietema te verwerken en nooit te vergeten.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.