Bakkerij ‘De Tijdgeest’ (I)

De plaatjes – gedrukt met reliëf – komen uit een oud plakboek. Ik denk dat ik ze omstreeks 1965, 1966 vond op de zolder van de boerderij in Feerwerd.

Brahmahoen:
1
Aardeekhoorn:
2
Lophiomys:
3
Lorie
4
“Bewaar de plaatjes, ze zijn leerrijk”, staat er achterop. En ook dat ze gedistribueerd werden via koeksoorten van beschuit-, koek-, en cakesfabriek ‘De Tijdgeest‘ aan de A-weg in Groningen. Bij de koeken van deze bakkerij zaten ook bonnen, en met 75 van die bonnen kon je een album krijgen om de verzamelde plaatjes in te plakken:
5
Met de kennis van nu denk ik dat de plaatjes van ver voor de oorlog zijn. Van na de oorlog dateert een album van De Tijdgeest, dat in het bezit is van de Groninger Archieven:
6
De plaatjes in dit album zijn glad, veel stijver, en een stuk minder mooi dan de plaatjes van de Feerwerder zolder. Ze spreken me ook veel minder aan. Zoals je ziet is het archief-album lang niet compleet:
7
De achterkant van het album uit het archiefdepot:
014

Morgen iets over het bedrijf.

Vindplaats van het album: RHC Groninger Archieven, toegang 1774 (documentatie bedrijven), inv. nr. 1296.


2 reacties on “Bakkerij ‘De Tijdgeest’ (I)”

  1. Dick Bolt schreef:

    Zeer interessant dit boeit mij erg, doet mij denken aan de treinplaatjes bij beschuit van Hillebrand.waarvan ook een album is uitgebracht die in talloze oplagen verschenen is.
    De naam van dit album is “de Kilometer kampioen”

  2. aargh schreef:

    Het gebeurt volgens mij maar zelden dat dit soort verzamelingen compleet zijn. De naam De Tijdgeest past wel erg mooi, ook erg leuk om even de leerzame teksten onder de plaatjes te lezen.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.