Onder Vuur, Bellingwolde

Vanmiddag naar Onder Vuur geweest, de tentoonstelling in Bellingwolde over de Munsterse oorlog van 1665-1666. Was eigenlijk om een paar foto’s te schieten voor Stad & Lande, maar ik was ook wel even toe aan een verzetje na een nacht en ochtend ‘Parijs’ op het netvlies.

Bij het begin van de tentoonstelling dit welbekende ruiterportret van Bommen Berend, de belligerente bisschop Bernhard von Galen van Münster:

2015-11-14 000 was 004
Tussen de benen van diens ros door zie je een stadssilhouet. Als het Groningen is – en waarom niet: de Martinitoren lijkt er sprekend op met peerdje en al – dan is hier sprake van een wensdroom, want een dergelijke constellatie is alleen te zien vanaf de noordkant van de stad en daar is Berend nou juist nooit geweest met zijn legerbenden:
2015-11-14 001
Het puikje van het wapentuig uit die periode, met de beruchte goedendag:
2015-11-14 011
Selfie met doorschijnende bisschop – deze valse kardinaalsmuts past ons allemaal:
2015-11-14 027
Er bleek een kanon uit Emden aangesleept met stadswapen uit 1752:
2015-11-14 039
De stralenmadonna, cadeautje van de bisschop aan de Maria ten Hemelvaartsparochie in Vechta (1654). Ze gaat er nog steeds voorop in processies:
2015-11-14 047
Declaraties van de schade, opgelopen door mensen in Beerta tijdens het verblijf aldaar van de bisschoppelijke troepen:
2015-11-14 057
De onfortuinlijke Gerrit Warendorp, in 1662 onthalst als leider van een gildenoproer in Groningen:
2015-11-14 066

Op de terugweg kwam een Syrische? asielzoeker met baard en in zwarte kleren met witte strepen naast me in het busje zitten. Kan niet zeggen dat ik me helemaal senang voelde. Had natuurlijk gewoon een gesprekje moeten beginnen, maar twijfelde daarvoor teveel. Het kwam er niet van.


7 reacties on “Onder Vuur, Bellingwolde”

  1. Wat een gemiste kans in het busje, jammer. Je bezoek aan de tentoonstelling heeft zeker wel wat opgeleverd.

  2. H. Torenbeek schreef:

    Prachtig, die afbeelding van jou in de ‘globus cruciger’ van de Madonna.
    En het geheel nog steeds zo glanzend na een goeie 350 jaar…..

  3. Paul schreef:

    Beste Harry,
    Je laat een foto zien van schade-declaraties van bewoners uit Beerta. Mijn oudste voorouders Houwe Folkerts en Folkert Houwes komen van de Hamdijk. Zouden die daar ook in kunnen staan? Of betreft dat document alleen Beerta?
    Groet,
    Paul

    • groninganus schreef:

      Heb de foto even nagekeken, maar die namen staan niet in het stuk.

      • Paul schreef:

        Bedankt voor jouw reactie. Weet jij toevallig of dit soort documenten ook voor de Hamdijk bestaan?

        • groninganus schreef:

          Dat Beerster stuk heb ik eerder dit jaar zelf onder ogen gehad, maar ik weet niet meer waar ik het vond (nog wel dat ik er iemand op attendeerde). Ik kan er nog wel achter komen, maar dat duurt even. Zo uit het geheugen zeg ik echter: nee, dit spul is er niet voor de Hamdijk.

          • Paul schreef:

            Als u de vindplaats van dat Beerster stuk nog kunt vinden dan hoor ik dat graag. Misschien geeft dat weer een aanknopingspunt voor mijn onderzoek. In elk geval bedankt voor uw reactie.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.