Veenkoloniaal toertje

Transformatorhuis op de Kalkwijk, ten zuiden van Hoogezand:

Metaaldetectorist in het veld – in de zeventiende eeuw ging er vrij veel stadsdrek naar deze streek, en er kwam wel eens iets van metaal mee: muntjes, knopen, etc.:

Kiel-Windeweer:

Kiel – bovenlicht met paard:

Klap, Kiel:

De Amshoff:

Wegje achter de Amshoff:

Op de dakruiter staat een windvaan met het wapen van de stad Groningen:

Veenboerderij, nog steeds Kiel-Windeweer:

Schuur werd door afbraak afdak; vraag me af of er geen asbest in die bult zit:

Kielsterdiep:

Annerveenschekanaaal:

Op de kop van dat kanaal staat het Grevylinkhuis (1785):

Het werd volgens de gevelsteen in zestien dagen gebouwd:

Begraafplaats Annerveen, midden in het veld:

Veenboerderij Annerveen:

Jugendstil-dampaal, Oud-Annerveen of Zuidlaarderveen:

Dorpsstraat:

Met kalk bemest land, Zuidlaarderveen:

De vier Heemskinderen zijn er nog of weer, Zuidlaren:

Achter de kerk van Zuidlaren:

Bij Noordlaren in de Oostpolder weinig weidevogels. Toch nog een kievit gezien:

Raar waterplantje in sloot bij De Punt:

Een exoot? Iemand die de naam weet?

Bij de Punt reed ik mijn achterband lek door een scherpe steen op het pad. Band was meteen leeg. Ik besloot verder naar huis te lopen, maar het was een tijdje geleden dat ik op die manier ruim 13 kilometer heb afgelegd. Nu dus behoorlijk stijf in de benen en met beste blaren op de voeten.


21 reacties on “Veenkoloniaal toertje”

  1. Hans schreef:

    Ik woon in Yde en beschik over bandenplak…. 😉

  2. Attie schreef:

    Mooie foto’s

  3. Als je door buurtschap Kalkwijk bent gekomen, ben je wellicht ook door buurtschap Lula Z daarvan, aan dezelfde weg, gekomen. Wellicht heb je dan ook de plaatsnaambordjes aldaar nog gespot, maar je moet er wel alert op zijn want piepkleine bordjes want piepkleine plaatsnaam: http://borden.plaatsengids.nl/pgemMiddenGroningen2.html#qlula

  4. Bert Visser schreef:

    In heel Eelde – Paterswolde geen rijwielhersteller meer of was het een vorm van zelfkastijding, zo tegen Pasen?

    • groninganus schreef:

      Eerder zelfoverschatting, anders had ik er nog wel een doornenkroon bij opgezet.

      Er mankeerde meer aan de fiets: achterspatbord los, kapotte bel, verroeste strip, lamme stander, dus laat ik dat liever allemaal door mijn vaste fietsenmaker in Hoogkerk doen (Giezen). Inmiddels staat hij daar.

  5. Rob Alberts schreef:

    Prachtblog

    In het diepe Zuiden zit een verzamelaar van transformatorhuisjes.

    Vrolijke voorjaarsgroet,

  6. Martin Hillenga schreef:

    De dampaal staat in Zuidlaarderveen. In de directe nabijheid begroef ik op 8-jarige leeftijd een schat. De exacte locatie daarvan kan ik niet onthullen, want zoals het nu lijkt is deze een substantieel onderdeel van mijn opgebouwd pensioen.

  7. Christina schreef:

    Waterviolier denk ik. Inheems dus. Sorry voor reactie bij verkeerde onderwerp.

  8. Irene schreef:

    Mooi bovenlichtpaard, een IJslander aan het model te zien, en het moet ook haast wel want het lijkt een telganger te wezen. Of de vormgever deed maar wat. Een van de twee 😉


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.