Nieuwigheden in Openluchtmuseum Het Hoogeland

Was er dertien jaar niet geweest, in Openluchtmuseum Het Hoogeland. Maar nu is er een tentoonstelling over lager onderwijs.

Eerst maar even in de kosterij en het bijbehorende klaslokaal gekeken. Schoolbord:

Voor mij het topstuk op de expositie: een van de drie of vier houten schooltassen:

Dat Garnwerd niet bekend staat om zijn voetballers, is louter te danken aan het schoolplein, dat de aanwezige talenten in de knop brak:

Sommige schoolboekjes blijken pure poëzie:

Alle eendjes:

Naar buiten – dit houtzaagmolentje, de David, stond er nog niet, bij mijn laatste bezoek:

Er kwam net een boer voorbij:

Detail model potschip in het schippershuisje:

Het wasgebeuren:

Interieur (ben vergeten van welk huis):

Exterieur:

In de drukkerswerkplaats was de vrijwilliger net bezig met het drukken van een levenswijsheid:

Vaak vind ik zulke musea de keukens het mooist:

Stilleven van een wrijfsteen met pigment in de ververswerkplaats:

Ook hier staat alles in bloei, wat de charme sterk vergroot:

Ook nieuw voor mij: het TBC-huisje. Zo’n patiënt had alle tijd om de krant te lezen:

Volgende maand wordt er een smederij en fietsenmakerswerkplaats van rond de Eerste Wereldoorlog geopend. Komt dat zien!


5 reacties on “Nieuwigheden in Openluchtmuseum Het Hoogeland”

  1. Weer een object waar ik nog nooit van had gehoord: een houten schooltas.

  2. Attie schreef:

    Leuk het interieur van zo’n oud huisje, knus bij het kacheltje een kopje thee en je was gelukkig heb ik mij laten vertellen door mijn buurvrouw van 95 toen wij het over vroegere tijden hadden.

  3. Martijn schreef:

    Mijn grootouders hadden een winkel midden in de Herestraat. Zij hebben vlak voor de oorlog op de bovenste (zolder) verdieping van hun huis/winkel een speciale kamer met aan twee kanten ramen laten timmeren voor hun zoon met TBC. Het keek uit over het dakenlandschap van de binnenstad van Groningen.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.