‘Zalig zijn de zachtmoedigen’

Louis Hagen, de voorman van de groep vrijwilligers die de oudere graven op het kerkhof van Finsterwolde opknapt, heeft niet alleen de grafstenen van mijn betovergrootouders gelokaliseerd, maar ze ook goeddeels hun oorspronkelijke aanzien teruggegeven:
1
Ze stonden in een rij die net aan de beurt was. Een tijdje geleden zagen ze er nog zo uit:
2

Zelf kende ik alleen het graf van Elzo, dat ik niet meer kon terugvinden, hoewel ik er een foto van had. Het is me ook nogal een necropool, dat kerkhof van Finsterwolde. Volgens Louis komt dat doordat het allemaal koopgraven zijn, zonder tijdslimiet. Waar elders graven werden geruimd, gebeurde dat niet in Finsterwolde. Zo bezien ben ik als een van de misschien wel vijftig of honderd erfgenamen dus nog mede-eigenaar van deze grond.

Er kwam ook symboliek tevoorschijn – geloof, hoop en liefde:
2015-07-11 007
Verrassend dichtbij bleek het graf van mijn overgrootouders te liggen – dat is eveneens door Louis gelokaliseerd:
2015-07-11 010
Mattheus 5:5 is een van de acht zaligsprekingen uit het begin van de Bergrede. De tekst: “Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven” sluit aan bij een kenschets die mijn oud-tante Siene van ze gaf: “Het waren ernstige, bepaald niet uitbundige mensen”.

Zachtmoedigheid, het is niet zo’n courant artikel meer.

(De tweede foto is gemaakt door Louis Hagen.)

3 reacties on “‘Zalig zijn de zachtmoedigen’”

  1. Moniek Baars schreef:

    Wat prachtig hersteld! Erg onder de indruk

  2. Moniek schreef:

    We zitten ons op deze warme avond in Doesburg met een klein gezelschap af te vragen hoe ze die stenen schoon hebben gemaakt. Het idee is de hogedrukspuit. Klopt dat?


Mijn gedachten hierbij zijn:

