Windmeerit Buitenpost – stad Groningen

Was al bij Nieuwbrug toen ik besloot dat ik niet tegen die wind in wilde. Alsnog naar het station en met de fiets op de trein gestapt voor een ritje met dezelfde wind in de rug.

Graffiti-kunstwerk in de wachtkamer van Station Buitenpost:
DSC08643
Buitenpost bleek een bijzonder slecht bewegwijzerd woonoord met uitermate middelmatige architectuur en ik was blij dat ik er eindelijk aan de zuidkant uit mocht raken:
DSC08644
Weiland met enorme zwerm meeuwen bij de Dijkhuizerweg
DSC08646
Achter me – voorlopig niets onrustbarends:
DSC08651
Dijkhuizerweg – Huisaansluiting op elektrisch net, daterend uit de tijd dat dit net nog bovengronds was (voor 1965):
DSC08655
In de buurt van Gerkesklooster:
DSC08656
Rechtsachter kwam een bui op. Omdat de wind van linksachter kwam, dacht ik dat die bui mij wel voorbij zou drijven:
DSC08661
Minibieb nabij de Fries-Groningse grens met op de bovenste plank louter boeken van vrouwelijke auteurs. De bloemen ervoor zullen omgeblazen zijn door de wind:
DSC08674
Intussen zette de bui de achtervolging in:
DSC08677
Even over de grens, bij een tunneltje onder het spoor door:
DSC08687
Detail Hilmahuister molen:
DSC08691
Nog een bui:
DSC08694
De grandioze dorpsentree van Visvliet herinnert aan de ballingschap hier van de Friese astronoom Eise Eisinga uit Franeker:
DSC08697
Best een leuk dorpje, dat Visvliet – er stonden nogal wat huizen te koop:
DSC08701
Kon de flank van de bui ontwijken in een bushokje. Hier is de bui overgedreven, voorbij Visvliet:
DSC08705
Bij Grijpskerk – in de verte, links van het bos, het affakkelen van aardgas op de NAM-lokatie:
DSC08706
Grijpskerk, langs de Woldweg:
DSC08716
Vreemde effecten
DSC08720
Gezien vanaf de Zandumerbrug:
DSC08723
Paardenkudde op ’t Oosterzand:
DSC08726
Oosterzand, landschap:
DSC08729
Bij Kroonsveld – ik meende altijd dat dit een beek was, maar ’t zou ook een restant van het Casper de Roblesdiepje kunnen zijn:
DSC08739
Ezeltje, Hoendiep zuidzijde bij de Kerkwegsbrug:
DSC08751
Terug in de stad moeten wachten op dezelfde trein die me naar Buitenpost bracht:
DSC08761

9 reacties on “Windmeerit Buitenpost – stad Groningen”

  1. Hendrika schreef:

    Buitenpost, of all places. Aan de Dijkhuisterweg was ooit een commune. Ik ben er meerdere keren stiekem langs gefietst, maar ik zag nooit wat bijzonders 😀

  2. Gerry schreef:

    Eise Eisinga in Visvliet! Ik ben in Franeker opgegroeid, waar E.E. Als local hero wordt vereerd. Daar hoor je nooit iets over zijn periode in ballingschap. Nieuws voor mij dus.

  3. Attie Tuin schreef:

    Prachtige foto’s

  4. aargh schreef:

    Goed idee, met de trein tegen de wind in. Wij kregen de hele bui over ons heen, van het begin tot het einde en tegen de wind in. Maar daarna kun je dan wel een heerlijk middagdutje doen 😉
    Die luchten leveren prachtige foto’s op, vooral die van het paard en de berenklauw krijgen daardoor extra lading.

  5. H.Torenbeek schreef:

    Een muurschildering of mural ‘binnen’ is toch neem ik aan met toestemming gedaan en dus niet graffiti.

  6. Majestueuze wolkenpartijen weer tijdens deze verder ook weer mooie en afwisselende tocht.
    Het blijft oppassen met dat soort buien die vaak hun eigen dynamiek hebben en daardoor niet altijd even koersvast zijn. 🙂


Mijn gedachten hierbij zijn:

