Heidewandeling of bijspijkercursus voor een plantkundig onbenul

De personeelsreis ging vandaag naar Taribush/Kamp de Marke aan de noordrand van het Dwingelerveld bij Lheebroek. Daar is een groep van vijftien van ons in de omgeving rondgeleid door een IVN-gids.

Die gids staat hier op een van de vier heidesoorten, de kraaiheide:

Meest voorkomend is de struikhei, die in augustus de boel in een paarse gloed zet:

De duonaaldjes van de den:

Bomen, exotische beuken, van onder ontdaan van schors en als oefenmateriaal aan spechten overgegeven:

De dopheide bloeit nu:

Die soort produceert de lila bloemetjes die her en der opvallen:

Dan nog de lavendelheide, waarvan de blaadjes op die van de lavendel lijken:

De honderden vennen verdrogen momenteel sterk, terwijl dit meertje min of meer op peil blijft. Volgens de gids betreft het een pingoruïne die met kwelwater van onderop wordt gevoed. Het zwermde er van de juffers en libellen:


9 reacties on “Heidewandeling of bijspijkercursus voor een plantkundig onbenul”

  1. Reina schreef:

    Op de lagere school dit ezelsbruggetje geleerd, heeft de boom een e, dan heeft ie er twee (den is tweenaaldig. spar alle naalden netjes solo). Tja, oh sparreboom bekt niet zo goed als oh denneboom. Reina

    • Harry Vogel schreef:

      Ik leerde (ook op de lagere school volgens mij) een ander ezelsbruggetje… het woord Den begint met een D, dus duo; en spar begint met een S, dus solo

  2. Harmien schreef:

    Jij hebt dus wel stapels geleerd zo te zien. Ik ben niet bekend met het begrip ‘personeelsdag’. Is dat een soort schoolreisje…..zonder speeltuin?

  3. Wieneke schreef:

    Wat is het ontzettend mooi daar, he? Ik heb er vlakbij gewoond en heb daar heel wat voetstappen liggen. Niet om te zeuren, maar het is echt DwingelDerveld. 😉

  4. Rob Alberts schreef:

    Zonder de juiste naam is het ook nog steeds goed genieten van elk plantje.

    Natuurvriendelijke groet,

  5. Attie schreef:

    Zo’n ezelsbruggetje heb ik nooit geleerd, wel handig.

  6. Jetskefotografie schreef:

    Sinds vorig jaar weet ik dat het daar een heel mooi gebied is. Leuk en leerzaam uitstapje.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.