De achtste Kostverloren van Groningerland

Op een lijstje vastgoed met veldnamen te Marum en Niebert uit 1803 vind ik net dit item:

“een stuk hooiland te Marum de Kostverloren genaamt”.

Dat is dan de achtste mij bekende Kostverloren van Groningerland . De eerder bekende staan hier.

Bron: RHC Groninger Archieven, Tg. 735 (gerechten Westerkwartier) inv.nr. 98 (rekestboek) notitie d.d. 11 februari 1803.


3 reacties on “De achtste Kostverloren van Groningerland”

  1. Wat denk je, is er een kans dat je de tien haalt? 😉

    • groninganus schreef:

      Die kans zit er in. Sterker nog, door je opmerking ben ik even gaan zoeken in recent verworven bestanden van Oldambtster verzegelingen en daar tref ik er, naar het lijkt, nog twee in! Een in Zuidbroek en een in Nieuwolda. Vanavond verder.

  2. Ton Andringa, Gasselte schreef:

    In Gasselte ligt de buurtschap Kostvlies (ik woon er op nr 41). Het ligt aan een voorheen sompig landschap, ooit slechts gebruikt als hooiland. Als weiland minder geschikt, want er kon wel eens wat vee verloren gaan: op een oude kaart staat dit gebied vermeld als Kostvleesch.
    Een andere verklaring is dat het gaat om een verbastering van Kostverlies.Tot na WOII stonden hier nog plaggenhutten, bewoond door hen die de kost verloren hadden, en daarom vrijgesteld werden van belasting. Zo’n wijkje noemde men hier daarom ook wel een vrijdomstreekje.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.